Debatindlægget blev bragt på Seniormonitor den 7. maj 2026.
Kirsten Normann Andersens debatindlæg fra den 22. april rammer ned i en central udfordring på ældreområdet. At ’længst muligt i eget hjem’ for nogle ældre er blevet til ’for længe i eget hjem’.
I Selveje Danmark pegede vi i folketingsvalgkampen på, hvordan ældre i dag bliver visiteret alt for sent til en plejehjemsplads. Det skyldes både manglen på plejehjemspladser – men det skyldes også en visitationspraksis, der i høj grad trækker tiden. Konsekvenserne er store for både pårørende og ikke mindst de ældre selv.
Kræver mere end gode intentioner
Når man som ældre flytter for sent på plejehjem – eksempelvis med en demensdiagnose – så er det svært at falde til, skabe relationer og forstå sin nye hverdag. Resultatet risikerer at være øget utryghed, isolation og ensomhed.
Derfor bakker vi i Selveje Danmark op om, at flere ældre skal have mulighed for en plejehjemsplads i tide. Men hvis det skal lykkes, kræver det mere end gode intentioner. Vi peger på to nødvendige forudsætninger: bedre rammer for etablering af plejehjem – og en tidligere visitation.
Den ene er, at vi skal gøre det lettere at få etableret selvejende plejehjem, så vi sikrer mangfoldigheden, på området. Den anden er, at kommunerne skal ændre deres visitationspraksis.
Vilkårene skal hænge sammen
Hvis flere ældre skal på plejehjem tidligere, kræver det naturligvis, at der er pladser nok. Her er det afgørende, at vi sikrer en bred vifte af aktører, herunder selvejende non-profit plejehjem, som gennem blandt andet deres værdibårne ledelsesgrundlag, flade ledelsesgrundlag og pionerånd bidrager med mangfoldighed, kvalitet og en anden måde at drive plejehjem på, hvor værdier og faglighed går hånd i hånd.
I dag er vilkårene imidlertid skæve. Selvejende aktører har ofte vanskeligere ved at opnå finansiering end kommercielle aktører, fordi de vurderes anderledes ved optagelse af lån. Det gør det både dyrere og mere økonomisk risikabelt at etablere nye plejehjem. Og det er ærgerligt, for vi ved, mange kommuner faktisk ønsker sig et selvejende non-profit plejehjem i deres kommune.
I Selveje Danmark foreslår vi derfor, at der sikres mere lige finansieringsvilkår – eksempelvis gennem statslige garantier eller justerede kreditvurderingsprincipper. Det vil gøre det muligt for flere non-profit aktører at bidrage til den nødvendige kapacitetsudvidelse.
Samtidig er det afgørende, at taksterne følger med udviklingen – og at taksterne er gennemsigtige og lige for alle aktører på området – offentlige som ikke-offentlige. I dag er vi udfordret af manglende gennemsigtighed, svære budgetter og uens praksis på tværs af kommunerne. Det gør det ekstra vanskeligt, når man, især som selvejende non-profit friplejehjem samarbejder med rigtig mange forskellige kommuner.
Ældre skal visiteres tidligere
Når alt kommer til alt, kommer ældre mennesker jo ikke på plejehjem tidligere, hvis ikke kommunerne ændrer visitationspraksis.
Tal fra Kommunernes Landsforening viser, at ældre i dag i gennemsnit bor kortere tid på plejehjem end tidligere. En fjerdedel af beboerne har ophold på ni måneder eller mindre. Det er ikke nødvendigvis en forbedring – men kan være et udtryk for, at mange først får en plejehjemsplads meget sent i deres sygdomsforløb.
Det betyder, at opholdet på plejehjem i højere grad bliver en afsluttende fase frem for en periode, hvor man kan nå at skabe tryghed, relationer og en meningsfuld hverdag.
Derfor bør der arbejdes med tydelige nationale pejlemærker for tidligere visitation – særligt for borgere med demens eller omfattende plejebehov. Det handler ikke om at detailstyre kommunerne, men om at sætte en fælles retning. I dag er forskellene i visitationspraksis så store, at det reelt er tilfældigt, hvornår man får en plejehjemsplads. Sådan bør det ikke være.
Mere end flere pladser
Kirsten Normann Andersen har ret i, at for mange ældre i dag overlades til sig selv i eget hjem. Men løsningen er ikke kun flere plejehjemspladser eller flere dygtige medarbejdere.
Det kræver også, at vi skaber bedre rammer for dem, der skal etablere og drive plejehjem, og at vi tør visitere tidligere, så ældre ikke først får en plads, når behovet er akut.
Først når begge dele er på plads, kan vi sikre, at ’længst muligt i eget hjem’ igen bliver et trygt valg – og ikke en situation, hvor ældre efterlades alene i utryghed.
For at læse indlægget på Seniormonitor – klik her.