Hvad gør man, når en borger med demens skaber utryghed, fordi han eller hun reagerer voldsomt? Det sætter Vold som Udtryksform fokus på i et nyt tema, hvor man kan finde inspiration til, hvordan man bliver endnu bedre til at undgå voldsomme episoder i ældreplejen.
Nyt online læringsspil til dig i ældreplejen
Spillet består af en række situationer, hvor du kan øve dig i, hvad du vil gøre, hvis du fx oplever en borger, der er ked af det eller vred. Her skal du træffe nogle valg om, hvordan du vil håndtere det, du oplever. De valg, du tager, får betydning for, hvordan situationerne udvikler sig. Præcis som i virkeligheden. Spillet udgives i to versioner: En version til ansatte i ældreplejen, og en version til praktikanter i ældreplejen.
Demens kræver god kommunikation
De fleste borgere på de danske plejehjem har en demenssygdom, der er så fremskreden, at de ikke længere er i stand til at bo i eget hjem.
På plejehjemmet Holmegårdsparken i Charlottenlund er det 80- 85 procent af de 120 beboere, som har demens. Nogle af dem kan reagere voldsomt både verbalt og fysisk. Derfor har plejehjemmet i en længere årrække arbejdet målrettet med at klæde personalet godt på til at håndtere verbal og fysisk voldsom adfærd.
Brug dialogkort med dine kolleger
Vold som Udtryksform har udviklet to sæt dialogkort til dig, der arbejder i ældreplejen - enten som medarbejder, praktikant/sosu-elev eller leder.
Dialogkortene beskriver nogle situationer, som kan opstå i ældreplejen, hvor medarbejdere og ledere samarbejder med borgere og pårørende om at skabe en hverdag med mest mulig trivsel og tryghed for alle parter, men også hvor hverdagen kan være udfordret af forskellige sygdomme, bekymringer, konfliktfyldte og voldsomme episoder. Der er ét sæt kort til ansatte i ældreplejen. Og et andet sæt kort til sosu-elever.