Gode råd om sociale medier

Kommunikation via sociale medier er hverdag for mange mennesker både i private såvel som arbejdsrelaterede sammenhænge. Særligt på arbejdspladser, hvor kommunikation på sociale medier er en nødvendighed, kan grænsen mellem arbejde og privat forekomme snæver, og som konsekvens kan der opstå en række uklarheder.

I et forsøg på at imødekomme disse udfordringer, har Dansk Erhverv udgivet en pjece med gode råd om sociale medier. Nedenstående er et udpluk af svarene på de problemstillinger, der rejser sig i den forbindelse, og gode råd til, hvordan man kan forebygge uhensigtsmæssigt brug af sociale medier i arbejdsregi.

Privat brug af sociale medier i arbejdstiden
Det er vigtigt, at organisationen har en klar politik på området. Det gælder i forhold til, om det er tilladt at bruge sociale medier i arbejdstiden, og i så fald i hvilket omfang. Samtidigt er det en god idé at have klar politik om, hvilke konsekvenser en overtrædelse måtte få. Der vil således ikke opstå misforståelser om, hvad der er tilladt, og hvad der ikke er.

Kontrol med medarbejdernes brug af sociale medier i arbejdstiden
I tilfælde af at arbejdsgiveren kontrollerer medarbejderens brug af sociale medier, eksempelvis i form af stikprøvekontrol eller kontrol af alle medarbejdere, skal arbejdsgiveren oplyse om dette. Informationen skal være klar og tydelig, og alle skal på forhånd være informeret om det.

Regler for adfærd på de sociale medier i fritiden
Det er en god idé at fastsætte retningslinjer for medarbejdernes adfærd på de sociale medier – også uden for arbejdstiden. Det er vigtigt at skabe en forståelse for, at medarbejderne skal anvende sociale medier med omtanke, samt sikre et chikanefrit miljø, så det sociale medielandskab bliver et trygt sted at færdes i.

Billeder af kolleger
Det er vigtigt at være opmærksom på, at billeder af medarbejdere/kolleger på de sociale medier er omfattet af persondatalovens regler.

Efter Datatilsynet praksis gælder der forskellige regler alt afhængigt af, om der er tale om et situationsbillede eller et portrætbillede. Harmløse situationsbilleder kan som udgangspunkt offentliggøres uden samtykke fra vedkommende. Billeder af for eksempel medarbejdere på arbejde i en privat virksomhed eller et portrætbillede kan som udgangspunkt ikke offentliggøres uden samtykke fra de medarbejdere, der er på billedet.


Ønsker du at læse mere om Dansk Erhvervs råd om sociale medier – klik her.