Hvert sjette barn eller ung, der er anbragt uden for hjemmet, har minoritetsetnisk baggrund. Alligevel er der begrænset viden om, hvorvidt der er særlige forhold, som gør sig gældende for disse børn og unge. Vær med, når Social- og Boligstyrelsen holder webinar d. 30. oktober 2024, hvor du kan høre mere om, hvordan den nye viden kan få betydning i praksis.
Indhold
VIVEs forskere vil præsentere rapporten, som viser, at børn og unge med etnisk minoritetsbaggrund anbringes sjældnere end børn og unge med dansk oprindelse. Det gælder særligt børn og unge fra Afrika og Mellemøsten. Rapporten viser også, at børn og unge med minoritetsbaggrund gennemgående er ældre, når de anbringes, og i højere grad anbringes på børne- og ungehjem. VIVE vil også komme ind på anbragte børn og unges trivsel på tværs af etnicitet.
På webinaret kan du også høre om, hvordan denne nye viden fra rapporten kan give anledning til faglig refleksion og understøtte en justeret praksis i indsatsen for børn og unge med minoritetsetnisk baggrund. Denne del af webinaret tager udgangspunkt i et videns- og refleksionshæfte, der er udgivet som supplement til rapporten. Hæftet giver ideer til, hvordan man selv kan perspektivere den nye viden til egen praksis i sager, hvor børn og unge med minoritetsetnisk baggrund anbringes uden for hjemmet.
Målgruppe
Webinaret er relevant for ledere og medarbejdere fra kommunale myndighedsafdelinger samt anbringelsessteder, herunder børne- og ungehjem.
Praktisk information
- Webinaret afholdes 30. oktober kl. 10.00 til 11.00.
- Det er gratis at deltage, og tilmeldingsfristen er 29. oktober kl. 12.00. Senere samme dag udsendes et link til deltagelse.
- Tilmeldingen til webinaret foregår hos MÆRK, Nationalt Center mod Æresrelaterede Konflikter – klik her
VIVE: Trivsel blandt børn og unge i udsatte positioner
Udover undersøgelsen og webinaret om anbringelse af børn og unge med minoritetsetnisk baggrund, har VIVE også produceret et videnshæfte, som baserer sig på rapporten Trivsel blandt børn og unge i udsatte positioner 2023.
Hæftet giver et indblik i nogle af rapportens vigtigste fund, konklusioner og perspektiver knyttet til trivsel, skolegang, inddragelse, og hvad der karakteriserer de børn og unge, som befinder sig i udsatte positioner.
Hovedpointer
- Børn og unge i udsatte positioner har samlet set væsentligt dårligere mental og social trivsel end andre børn og unge. Den laveste grad af trivsel blandt børn og unge i udsatte positioner findes blandt dem, der er anbragt på børne- og ungehjem, og tæt derefter børn og unge i støttende indsatser.
- Mere end dobbelt så stor en andel af pigerne end drengene ligger uden for normalområdet i forhold til mental trivsel, når man ser på tværs af mentale trivselsparametre og på tværs af grupper af børn og unge i udsatte positioner. Også når det gælder livstilfredshed, er piger lavere placeret på skalaen end drenge.
- På flere trivselsparametre ligger børn og unge anbragt i plejefamilie på samme niveau eller højere end børn og unge, som ikke modtager nogen former for sociale indsatser. Det gælder blandt andet i forhold til livstilfredshed, ensomhed og venskaber.
- Det er blandt andet hvad angår emotionelle problemer, hyperaktivitet/opmærksomhedsproblemer og problemer med jævnaldrende, at børn og unge i tidligt forebyggende indsatser er udfordrede.
Hæftet er udarbejdet af VIVE i regi af Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv.
Læs hele videnshæftet – klik her