Ny materialepakke skal styrke inddragelsen af børn og unge på anbringelsessteder

Social- og Boligstyrelsen har udarbejdet en materialepakke, der har fokus på at give input til pædagogiske medarbejdere eller plejeforældre. Det er ift. at inddrage børn og unge i beslutninger om deres hverdagsliv, der kan være centralt for deres trivsel og udvikling. Formålet er at give viden, inspiration og konkrete redskaber til, hvordan man kan sikre, at børn og unge føler sig hørt og inddraget.

Baggrund
Mange elementer såsom skole, fritid, sociale medier, familie, venner, penge, tøj, træning osv. i børn og unges hverdagsliv kan spille en stor rolle for deres trivsel. Dette gælder også, når rammen er en plejefamilie eller et børn- og ungehjem. Derfor er det afgørende, at den enkelte involveres i hverdagens aktiviteter og dens mange både små og store beslutninger.

Ved at inddrage børn og unge i det, der påvirker deres dagligdag, kan pædagogiske medarbejdere eller plejeforældre være med til at skabe en tryg og inkluderende atmosfære, der skaber grobund for udvikling, mestring og livskvalitet.

Som de eksperter, børnene og de unge er på deres eget liv, er deres input med til at skabe bedre kvalitet og mere holdbare løsninger. Når børnene og de unge oplever at have indflydelse, vil de fx oftere bakke op om de tiltag, der sættes i gang, og opleve en mere harmonisk hverdag generelt.

Indhold
Materialepakken bygger på et tidssvarende børnesyn (jf. barnets lov) og den nordirske professor Laura Lundys model for børneinddragelse.

Lundy tager afsæt i FNs Børnekonvention og pointerer, der altid skal være et klart formål med at inddrage børn og unge. Det centrale er altså ikke inddragelsen som aktivitet, men at børn og unges perspektiver tages alvorligt og inddrages ud fra en hensigt om, at perspektiverne vil påvirke resultatet.

Materialepakken rummer, ud over en introduktion til Lundys model, et videns- og inspirationshæfte, der sætter modellen ind i anbringelsesstedets hverdag og giver inspiration til arbejdet i praksis.

Læs mere – klik her.