Ankestyrelsen har udgivet en rapport, der belyser socialtilsynet set med de sociale tilbuds og plejefamiliernes øjne. Generelt er der tilfredshed, men også plads til forbedring.
Den generelle tilfredshed er steget – men ikke i forhold til kvalitet
Generelt er sociale tilbud tilfredse med socialtilsynet, og sammenlignet med 2015 er tilfredsheden steget, så 94 procent af tilbuddene nu i høj grad eller i nogen grad er tilfredse. Men der er også plads til forbedring. Blandt andet beskriver flere sociale tilbud udfordringer med kvalitetsmodellens temaer. Det er ikke alle tilbud, der oplever, at socialtilsynet er med til at fastholde og udvikle kvaliteten i tilbuddene.
Kvalitetsmodellen er den ramme, som socialtilsynet tager udgangspunkt i, når de vurderer kvaliteten af et tilbud. Kvalitetsmodellen har syv temaer, som hver indeholder mål. Socialtilsynet vurderer ud fra forskellige indikatorer, om tilbuddene lever op til målene for hvert tema. Temaerne handler blandt andet om, hvor godt tilbuddet støtter borgeren i forhold til uddannelse, beskæftigelse, sociale kompetencer og selvstændighed. En del af temaerne er også, om tilbuddet har en faglig kompetent ledelse og klarer den daglige drift kompetent.
Flere sociale tilbud efterlyser, at kvalitetsmodellen i højere grad bliver målrettet det enkelte tilbud og dets målgruppe. Blandt andet kritiserer tilbuddene, at de scorer lavt på parametre, som de ikke selv har indflydelse på. Det gør sig f.eks. gældende, hvis tilbuddet ikke får udleveret handleplanen fra den anbringende kommune. Det kan også være, at der mangler forældresamarbejde, selvom der er tale om et anonymt anbringelsessted, så forældrene ikke kan inddrages.
Der er fortsat også mange tilbud, der oplever, at socialtilsynet ikke i tilstrækkeligt omfang har peget på konkrete områder, hvor tilbuddet kan udvikle kvaliteten. Det gælder bl.a. i forhold til at udvikle en relevant resultatdokumentation. Hovedparten af de sociale tilbud, som oplever, at tilsynet har peget på konkrete udviklingsområder, finder imidlertid tilsynets anbefalinger anvendelige.
Færre er tilfredse med det økonomiske tilsyn
Vurderingen af tilbuddenes økonomi er ikke længere et tema i kvalitetsmodellen, men det er fortsat et forhold, der skal vurderes i forhold til den samlede kvalitetsvurdering. Sammenlignet med 2015 oplever færre tilbud i 2017, at socialtilsynets vurdering af tilbuddets økonomi henholdsvis giver et retvisende billede af tilbuddet og bidrager til kvalitetsudviklingen. Fra 2015 til 2017 er der sket et fald på 15 procentpoint i gruppen, som oplever, at emnet økonomi i høj grad giver et retvisende billede. I forhold til emnets bidrag til kvalitetsudvikling oplever 16 procent af de sociale tilbud i 2017, at socialtilsynets vurdering af tilbuddets økonomi i ringe grad bidrager til kvalitetsudvikling. Selveje Danmark efterspørger i den forbindelse højere kvalitet og fokus på gennemsigtighed i det økonomiske tilsyn.
Selveje Danmark har også bemærket, at der ikke er sket nogen forbedring fra 2015 til 2017 i tilbuddenes vurdering af om socialtilsynet er uvildige. I 2017 er blot 76 procent af de sociale tilbud meget enige eller enige i, at socialtilsynene er uvildige. I forhold til oplevelsen af uvildighed ses der ikke de store forskelle blandt de fem socialtilsyn eller mellem offentlige og private tilbud.
For flere tilbud står anvendte ressourcer ikke mål med udbyttet
I undersøgelsen har Ankestyrelsen bedt tilbuddene vurdere, om det sidste tilsyn var udbytterigt sammenholdt med de ressourcer, de bruger på besøget. 28 procent af de sociale tilbud oplever, at det sidste tilsyn ikke i tilstrækkelig grad var udbytterigt set i forhold til ressourcerne.
Flere tilbud oplever, at de bruger mange ressourcer særligt på at indsamle oplysninger inden tilsynsbesøget, og at ikke alle oplysninger er relevant for socialtilsynets vurdering. Andre påpeger, at tilsynet har haft for meget fokus på kontrol og for lidt på udvikling af tilbuddet, og nogle mener, at den tilsynsførende ikke var tilstrækkelig faglig kompetent.
Ankestyrelsen undersøgelse er en del af en samlet evaluering af socialtilsynet
Ankestyrelsen undersøgelse er en del af en samlet evaluering af socialtilsynet, som Børne- og Socialministeriet har bestilt. Den er således en opfølgning på midtvejsevalueringen fra 2016, om hvordan plejefamilie og sociale tilbud oplever samarbejdet med socialtilsynet og tilsynets bidrag til tilbuddenes kvalitet.
Undersøgelsen bygger på besvarelser fra 3062 plejefamilier og 1334 sociale tilbud i slutningen af sidste år. I undersøgelsen sammenligner vi med tallene fra 2015.