Ny rapport viser markant forskel på kvaliteten i danske børnehaver

VIVE og EVA har gennemført en ny national kvalitetsundersøgelse for Børne- og Undervisningsministeriet.

Rapporten sammenfatter resultaterne af kvaliteten i kommunale daginstitutioner for 3-5-årige børn, og viser stor forskel på den kvalitet, børn møder i danske børnehaver. 

Kun få daginstitutioner vurderes til at have pædagogiske læringsmiljøer af en kvalitet, der kan forventes at understøtte alle børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.  

De centrale resultater fra undersøgelsen er: 

  • Stor forskel på kvaliteten. Kvalitetsvurderingerne viser, at der er stor forskel på, hvilken kvalitet børn møder i de pædagogiske læringsmiljøer i daginstitutioner. Det betyder, at børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse forventeligt vil blive understøttet i forskellig grad.
  • God kvalitet ses i hver 10. institution. 1 ud af 10 daginstitutioner vurderes til 'god' kvalitet. Disse daginstitutioner forventes at understøtte trivsel, læring, udvikling og dannelse for alle børn.
  • Tilstrækkelig kvalitet ses i over halvdelen af daginstitutionerne. 6 ud af 10 daginstitutioner vurderes til ’tilstrækkelig’ kvalitet. Det betyder, at børnene bliver passet på forsvarlig vis, og at det pædagogiske læringsmiljø i en vis grad kan forventes at understøtte børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
  • Utilstrækkelig kvalitet i 3 ud af 10 daginstitutioner. 3 ud af 10 daginstitutioner vurderes til 'utilstrækkelig' kvalitet. Det vil sige, at de har et pædagogisk læringsmiljø, der i lav grad kan forventes at understøtte børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
  • Få daginstitutioner forventes at gøre en positiv forskel for børn i udsatte positioner. 9 ud af 10 daginstitutioner har pædagogiske læringsmiljøer vurderet til ’tilstrækkelig’ kvalitet eller lavere og kan derfor ikke forventes at gøre en positiv kompenserende forskel for børn i udsatte positioner, der fx kommer fra et hjemmemiljø med mere sparsomme omsorgs- og udviklingsmuligheder.
  • Forskel på kvaliteten ses også mellem stuer i samme institution. Børn på to forskellige stuer i den samme daginstitution kan møde væsentlig forskellig kvalitet i det pædagogiske læringsmiljø, selvom stuerne deler en række rammeforhold. I ca. en fjerdedel af daginstitutionerne er stuerne i samme daginstitution vurderet i forskellige kvalitets kategorier.
  • Kvalitetsudfordringer findes på tværs af kommuner. Resultaterne viser, at udfordringerne med kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer ikke kun er aktuel i enkelte daginstitutioner i enkelte kommuner, men gælder bredt set på området og på tværs af kommunerne. 

Undersøgelsen peger desuden seks nationale udviklingsbehov mhp., at der i de pædagogiske læringsmiljøer er behov for at styrke: 

  • De anerkendende og sensitive samspil og relationer mellem personale og børn.
  • Støtten til børns indbyrdes samspil, relationer og fællesskaber.
  • Børns legemuligheder.
  • Opmærksomheden på børns perspektiver og engagement i de pædagogiske aktiviteter.
  • Deltagelsesmuligheder for børn i udsatte positioner.
  • Fysiske omgivelser indenfor, der fremmer leg, fordybelse og steder til ro. 

Læs mere – klik her.