Ny udgivelse peger på fire handleveje, der kan styrke skolegangen for børn og unge i udsatte positioner

Børn og unge i udsatte positioner er i stor risiko for at få så mangelfuld skolegang, at det begrænser deres livsmuligheder. Partnerskabet om udsatte børn og unges skolegang og læring peger i en ny udgivelse på fire handleveje, der kan sætte retning for strategiske ledelsers arbejde med at skabe en bedre skolegang for disse børn og unge. 

Baggrund
Social- og Boligstyrelsen, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og 25 centrale aktører på skole- og socialområdet er gået sammen i et fagligt partnerskab om at styrke det fælles fokus på udsatte børn og unges skolegang og læring. Nu har aktørerne formuleret en fælles mission og identificeret fire centrale handleveje for at ændre statistikken, der lige nu viser, at: 

  • 44 pct. af unge i udsatte positioner ikke deltog i de afsluttende prøver i dansk og matematik. 
  • 45 pct. af unge i udsatte positioner opnåede minimum 2 i både dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve. For øvrige børn og unge var tallet 86 pct. 
  • 52 pct. af de 18-årige, der som barn eller ung har været i en udsat position, er i gang med eller har gennemført en ungdomsuddannelse. For øvrige 18-årige er tallet 88 pct. 

Kilde: Social- og Boligstyrelsens egne beregninger for skoleåret 2023/2024. Børn og unge i udsatte positioner dækker over børn og unge, som anbringes uden for hjemmet eller modtager øvrige støttende indsatser. 

Mission
Missionen med partnerskabet er klar: Grundskolens fællesskaber skal være bærende i alle børns liv.  

Alle børn har ret til at være en del af et positivt fællesskab, hvorfor børn og unge i udsatte positioner skal mødes med høje forventninger til, at de skal og kan lære noget.  

Formålet er derfor, at udsatte børn og unge på lige fod med øvrige børn og unge skal bestå folkeskolens afgangsprøve og efterfølgende gennemføre en ungdomsuddannelse. Det er med henblik på at styrke såvel social trivsel som faglig udvikling. 

De fire handleveje
Hver handlevej indeholder bud på fokuspunkter for strategiske ledelser. Fokuspunkterne italesætter faglige og organisatoriske forhold, opgaver og prioriteringer, der er væsentlige for, at strategiske ledelser og deres organisationer kan styrke skolegang og læring for børn og unge i udsatte positioner. 

De fire handleveje er: 

  1. Udvikle fælles faglige målsætninger for udsatte børn og unges skolegang og læring. 
  2. Skabe organisatorisk og kulturel omstilling til et tættere tværprofessionelt samarbejde. 
  3. Øge investeringer i udsatte børn og unges skolegang. 
  4. Gøre viden fælles og omsættelig i praksis på tværs af skole- og socialområdet. 

Læs udgivelsen i sin helhed – klik her.