Ny undersøgelse om kvaliteten i sociale tilbud


Undersøgelsen er baseret på 2.375 offentlige, private og selvejende tilbud, der er underlagt socialtilsynet.

Undersøgelsen har tre målsætninger:

  • At kortlægge ændringer i udliciterede sociale ydelser i Danmark fra 2020-2024.
  • At analysere sammenhængen mellem ejerform (kommerciel, offentlig og non-profit) og kvalitetsresultater målt gennem kvalitetsvurderinger indsamlet af tilsynsmyndigheden - kontrolleret for leverandørkarakteristika, servicetyper og geografiske forskelle. Dvs. variabler, der kan påvirke forholdet mellem ejerform og kvalitet.
  • At analysere, om disse forskelle varierer afhængigt af forskellige klassifikationer af ejerform ved at sammenligne offentlige med alle private tilbud samt kommercielle med alle non-profit-tilbud.

Hovedpointer i undersøgelsen:

  • Antallet af kommercielle sociale serviceudbydere i Danmark steg med 44,1 % fra 2020–2024
  • Kommercielle udbydere havde mere end tre gange så stor sandsynlighed for at modtage en sanktion som offentlige udbydere
  • Non-profit udbydere opnåede konsekvent de højeste kvalitetsvurderinger
  • Nye kommercielle aktører klarede sig dårligere end etablerede sociale serviceudbydere

For at læse undersøgelsen – klik her

©2026 selveje.dk All Rights Reserved