Undersøgelsen er baseret på 2.375 offentlige, private og selvejende tilbud, der er underlagt socialtilsynet.
Undersøgelsen har tre målsætninger:
- At kortlægge ændringer i udliciterede sociale ydelser i Danmark fra 2020-2024.
- At analysere sammenhængen mellem ejerform (kommerciel, offentlig og non-profit) og kvalitetsresultater målt gennem kvalitetsvurderinger indsamlet af tilsynsmyndigheden - kontrolleret for leverandørkarakteristika, servicetyper og geografiske forskelle. Dvs. variabler, der kan påvirke forholdet mellem ejerform og kvalitet.
- At analysere, om disse forskelle varierer afhængigt af forskellige klassifikationer af ejerform ved at sammenligne offentlige med alle private tilbud samt kommercielle med alle non-profit-tilbud.
Hovedpointer i undersøgelsen:
- Antallet af kommercielle sociale serviceudbydere i Danmark steg med 44,1 % fra 2020–2024
- Kommercielle udbydere havde mere end tre gange så stor sandsynlighed for at modtage en sanktion som offentlige udbydere
- Non-profit udbydere opnåede konsekvent de højeste kvalitetsvurderinger
- Nye kommercielle aktører klarede sig dårligere end etablerede sociale serviceudbydere
For at læse undersøgelsen – klik her