Ny undersøgelse: Stort antal kommuner vil spare på socialområdet

En ny KL-undersøgelse viser, at 69 procent af de kommunale økonomichefer, der har deltaget i undersøgelsen, vil spare på socialområdet. Blandt andet botilbud står for skud. Kommunerne forventer på tværs af en række forskellige områder, herunder bl.a. det tekniske område samt beskæftigelses- og ældreområdet, at opnå samlede effektiviseringsgevinster på 1,7 milliard i budgettet for 2018.

Botilbud står for skud
I økonomiaftalen for 2017 mellem regeringen og KL blev der aftalt et moderniserings- og effektiviseringsprogram (MEP), hvor man fra begges side via regelforenklinger og effektiviseringer skal finde en milliard kroner årligt frem til og med 2020. Det skal eksempelvis ske via effektiviseringer på områderne løn og bogholderi, facility management, indkøb og botilbud.

Regeringen og KL har gennem længere tid haft fokus på økonomisk styringen af botilbudsområdet. Ifølge økonomiaftalen for 2017 er målet at styrke gennemsigtigheden ved køb og salg af ydelser og undersøge mulighederne for at forenkle de mekanismer, der skal understøtte et effektivt marked, herunder fx rammeaftalerne og Tilbudsportalen.

Umiddelbart fornuftige forslag, men kigger man på de konkrete forslag fra kommunerne ser det anderledes ud. Her fremgår det, at kommunerne blandt andet ønsker, at tilbud med driftsoverenskomst kan underlægges regler, som på en række konkrete punkter svarer til reglerne fastsat for offentlige tilbud. Desuden har kommunerne ønsket en forenkling af budgetskemaet til brug for socialtilsynet, hvilket ikke styrker gennemsigtigheden ved køb og salg af ydelser i botilbud snarere tværtimod.

Borgernes retssikkerhed sættes under pres
I økonomiaftalen for 2018 er regeringen og KL blevet enige om, at der behov for at gennemføre en række konkrete tiltag, der skal give mulighed for en mere fleksibel anvendelse af boliger og botilbud for at understøtte den rehabiliterende indsats på socialområdet via en øget faglig specialisering i de enkelte botilbud.

Konkret vil regeringen og KL blandt andet:

  • Indføre hjemmel til, at kommunerne kan indskrive et krav i boligdokumenter/lejekontrakter for længerevarende tilbud efter serviceloven og almenlejeloven om, at borgeren kan revisiteres til en ny bolig, hvis borgerens plejebehov betydeligt forværres eller forbedres.
  • Præciserer regler for midlertidige botilbud, således at det bliver tydeligt, hvornår kommunerne kan opsige eller revisitere borgere, der bor i midlertidige botilbud, og kommunerne nemmere kan anvende tilbuddene til afklaringsforløb for borgere, der senere skal på et længerevarende tilbud.
  • Indføre hjemmel til at opsige borgere ved om- og reorganisering af almene plejeboliger svarende til gældende bestemmelse i bekendtgørelse om lejerettigheder til beboere i længerevarende botilbud efter serviceloven.

Selveje Danmark ser med bekymring på flere af forslagene, der vil øge kommunernes magt til at ind-/udskrive borgerne og sætte borgernes retssikkerhed under pres.

For at læse mere om KL’s undersøgelse om effektivisering i 2018 – klik her.
For at (gen)læse økonomiaftalen for 2017 – klik her.
For at (gen)læse økonomiaftalen for 2018 – klik her.