Orientering fra Selveje Danmark om corona #18

Kære medlemmer
Så fik vi i går aftes lidt mere klarhed over de kommende uger, og I har naturligvis alle set, hvad det betyder i forhold til børn, arbejde, arrangementer osv, osv. Jeg forventer, at der i forlængelse af den udmelding, nu vil komme en række mere konkrete beskrivelser af konsekvenser fra de enkelte ressortministerier, f.eks. tænker jeg, at der nu i vid udstrækning er behov for en beskrivelse af konsekvenserne på beskæftigelsesområdet. Et område der jo aktuelt stort set er lukket helt ned.

Så snart vi har disse informationer, vil vi give dem videre til jer.

Konkret betyder det også, at vi i Selveje Danmark fortsat møder jer mest på afstand. Vi er selvfølgelig alle på arbejde, og I må endelig huske at ringe til os, hvis der er det mindste. Egentlig også hvis det bare er for lige at vende verdenssituationen eller for at finde vej ind i Dansk Erhverv. Vi prøver at være der for jer.

Husk også, at I altid er velkomne til at skrive andre på modtagerlisten over vores daglige informationsmails. Det kan f.eks. være, hvis der er andre i organisationen, der arbejder med corona implikationer eller, hvis der er en bestyrelse, der skal holdes orienteret. I kan bare sende deres mail til kontakt@selveje.dk så sætter vi dem på listen.

Ny corona uddannelse skal opkvalificere medarbejdere uden sundhedsfaglig baggrund
I forbindelse med coronakrisen er der nu oprettet en ny arbejdsmarkedsuddannelse (AMU), som skal gøre medarbejdere uden sundhedsfaglig baggrund klar til at støtte plejesektoren.

Uddannelsen varer fem dage og der er opstart af flere omgange henover april. Det er formålet, at medarbejderne skal hjælpe med at kunne løse opgaver med omsorg, pleje og praktisk hjælp hos borgere i primær sektor, i ikke komplekse situationer og med tildelte borgere i hjemmeplejen og på plejecentre.

Uddannelsen vil også kunne bruges til at opkvalificere medarbejderne til at støtte handicappede borgere i eget hjem, hvor der er brug for omsorgs- og plejeopgaver, samt praktisk hjælp

Det er muligt at læse mere her samt se datoerne for opstart af kurset - klik her

Sundheds- og Ældreministeriet har udarbejdet et forståelsespapir vedr. bekendtgørelsen om besøgsrestriktione
Forståelsespapiret giver svar på en række af de spørgsmål, som melder sig i kølvandet på besøgsrestriktionerne. Det kan f.eks. handle om hvad der egentligt er ”kritisk”, hvem der er omfattet, hvem der kan betragtes som ”pårørende”.

På den måde kan papiret, være med til at give svar i nogen af de situationer, der ellers kan føre til konflikter mellem f.eks. jer som ledere/forstandere og bekymrede pårørende.

Læs notatet - klik her

STU
Som det fremgår af regeringens genåbningsplan, så vil en række undervisningstilbud åbne onsdag den 15. april. I den nuværende information fra ministeriet står der tillige at i forhold til STU, så ”kan institutionslederen tilbyde elever med helt særlige behov, at de kan komme ind til de vante fysiske rammer på skolen”.

Jeg har fundet det relevant her at understrege, at denne mulighed har eksisteret siden nedlukningen, men ministeriet har valgt at betone denne i det nye materiale. Vi har spurgt ministeriet hvad helt særlige behov er og har fået følgende svar:

”Vi har ikke planer om at supplere FAQ’en med en nærmere fortolkning af begrebet. Det vil i de enkelte tilfælde derfor være en konkret vurdering om den unge har helt særlige behov.

Efter nødundervisningsbekendtgørelsens § 2, stk. 2, er det lederen af institutionen, der skal vurdere, om institutionen skal holde lukket (udgangspunktet for STU-tilbud) eller åben (i tilfælde af en eller flere STU-elevers helt særlige behov). Heri vil også ligge en konkret stillingtagen til, om den enkelte elev har helt særlige behov, da åbnings- eller lukningsbeslutningen ellers vil være meningsløs.

Bemærk, at STU-elever ikke er omfattet af kommunernes forpligtelse til at sikre nødpasning. Se opremsningen i § 3, stk. 1, i nødpasningsbekendtgørelsen, der ikke nævner STU-loven, men fx dagtilbudsloven”.

Som det ses i ovenstående, så determineres en hel eller delvis åbning stadig af en konkret vurdering fra det enkelte STU tilbud.

I kender den måske, men her får I alligevel Børne- og Undervisningsministeriets corona hotline målrettet skoler og institutioner

Telefon: 70806707
Åbent:
Mandag til fredag klokken 8-17
Lørdag til søndag klokken 12-16

Suspendering af 225-timer reglen for kontanthjælpsmodtagere
Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard meddelte i går, at han i foreløbig 3 måneder suspenderer kravet om 225 timers årlig beskæftigelse for kontanthjælpsmodtagere.

Jeg er helt med på, at der nok ikke er nogen af jer, der modtager denne mail, der er på kontanthjælp. Men en lang række af jer arbejder med borgere, der kan være det. Så for dem vil det naturligvis kunne være ganske relevant og måske også være med til at skabe lidt ro.

Du kan evt. se nyheden - klik her

Venlige hilsner
- og husk, at vi i eftermiddag kl. 14.00 har et lille webinar og TrygFondens støtte til Socialøkonomiske virksomheder

Jon Thorlacius Krog
Branchedirektør, MPA