Orientering fra Selveje Danmark om corona #3

Kære medlemmer

Vi håber, at I har det godt og stadig holder hoveder og organisationer oven vande. Vi tænker meget på jer og står som altid til rådighed, hvis der er noget, som I tænker vi kan hjælpe jer med. Vi vil som tidligere nævnt løbende holde jer orienteret med direkte mails, vores nyhedsbrev og på hjemmesiden, hvor vi har samlet relevant information fra myndighederne m.v. Denne side opdateres naturligvis løbende. I kan se den her: https://selveje.dk/corona/

Vedr. årsdag 2020 og andre arrangementer
I forhold til vores årsdag, som vi har aflyst, så har vi nu booket Munkebjerg Hotel den 22.-23. april 2021 og været i dialog med samtlige oplægsholdere herunder også Svend Brinkmann, der alle står klar næste år. Det er vi bare rigtig glade for. Så I er meget velkommen til allerede nu at sætte et kryds i kalenderen. Vi er helt bevidste om, at vi i år slog deltagerrekord og at 26 medlemmer måtte henvises til et andet hotel i Vejle. På denne baggrund ville det være nærliggende at finde et nyt og større hotel. Det kan også tænkes, at vi gør i 2022, men for os har det været vigtigt at booke en eventuel sidste gang på Munkebjerg Hotel, der som mange andre hoteller lider store tab i disse tider og dermed kvittere for det gode samarbejde.

Vi har ligeledes været så heldige, at psykolog Dorte Birkemose trods stor travlhed har fundet to ledige datoer i efteråret, hvor hun vil kigge forbi vores ledernetværk. Det bliver den 4. november i Jylland og den 26. november på Børsen. Vi sender program og invitationer ud på ny i efteråret.

Som konsekvens af årsdagens aflysning, skal der findes en ny dato for afvikling af vores generalforsamling. Den skal jf. vedtægterne afvikles inden udgangen af september, vi har endnu ikke fundet en endelig dato for det. Når vi har den vil I naturligvis blive informerede.

Har du andre i organisationen, der skal modtage information om corona fra Selveje Danmark?
Selveje Danmark søger at holde jer opdaterede omkring udviklingen og de udmeldinger, der kommer fra ministerierne vedrørende corona. Den information sender vi ud til alle medlemmer, og her modtages den af jer – forstandere, direktører, generalsekretærer mv. Det er som udgangspunkt jer, der modtager vores information. Men i denne særlige sammenhæng kan det være, at der er andre i jeres organisation, der også burde få disse meddelelser direkte.

Hvis det er tilfældet, så kan I bare sende en mail med deres mail-adresser til kontakt@selveje.dk, så sætter vi dem på mail listen.

Socialministerens opretter corona hotline i Socialstyrelsen
Ny hotline i Socialstyrelsen skal vejlede om, hvordan sundhedsmyndighedernes anbefalinger håndteres på socialområdet. Årsagen er, at situationen omkring coronavirus har rejst en række spørgsmål på socialområdet, der er derfor oprettet en ny hotline i regi af Socialstyrelsen, hvor kommuner, sociale tilbud og organisationer kan få socialfaglig vejledning til at opfylde sundhedsmyndighedernes anbefalinger.
Den nye socialfaglige hotline-funktion oprettes af Socialstyrelsen i regi af VISO og kan kontaktes på tlf. 72 42 40 00.
Styrelsen for Patientsikkerhed opretter hotline til personale på sundheds-, ældre- og socialområdet
Styrelsens hotline er målrettet jer, der arbejder med borgere, der kan være eller er smittet med corona, eller som oplever selv at være det. Det kan handle om spørgsmål som;Hvad skal jeg gøre, hvis jeg arbejder som sundhedsperson og mærker symptomer på COVID-19? Hvilken information skal jeg give til en smittet persons pårørende? Hvad skal jeg gøre som læge, hvis det viser sig, at en patient, der har opholdt sig i min praksis, er smittet med COVID-19? Hvilke værnemidler skal jeg anvende, hvis jeg passer en borger med konstateret COVID-19? Må der komme besøgende på plejehjem og på andre institutioner? Hvordan defineres nære kontakter til en person med konstateret COVID-19? Hvad vil det sige at være "syg i eget hjem"?
Personale på sundheds-, ældre- og socialområdet kan nu få svar på deres spørgsmål om COVID-19 hos Styrelsen for Patientsikkerhed. Styrelsen åbner i dag en hotline for medarbejdere i sundheds- og ældresektoren samt på socialområdet.

Kontakt hotlinen på 70 20 02 66 – den er åben alle dage kl. 9-22.

Politisk indsats fra Selveje Danmark
Ved siden af det generelle arbejde for at sikre jer den nødvendige information, så arbejder Selveje Danmark også Sammen med Dansk Erhverv i bestræbelserne på at sikre jer som medlemmer bedre muligheder for at komme igennem denne krise.
I den forbindelse henvendte Selveje Danmark sig i går til beskæftigelsesministeren og KL med henblik på at få sat fokus på den meget vanskelige situation de selvejende og socialøkonomiske beskæftigelsesaktører – ligesom andre aktører på området - står i efter at kommunerne har lukket de kommunale jobcentre. En lukning der betyder, at tilgangen af nye opgaver med et slag reduceres til nul. Det er såvel Dansk Erhverv som Selveje Danmarks ønske, at der skabes en dialog med bl.a. kommunerne om, hvordan vi sikre, at der også efter krisen er gode og professionelle samarbejdspartnere til kommunerne i forhold til beskæftigelsesindsatsen.
Husk at I altid kan ringe til os, hvis der opstår situationer, hvor I tænker, at vi kan være en del af løsningen.

Venlig hilsen

Jon Thorlacius Krog
Branchedirektør, MPA