Revision af regler om magtanvendelse bekymrer

En tværministeriel arbejdsgruppe har gennemført et serviceeftersyn af reglerne om magtanvendelse i serviceloven på voksenområdet. Arbejdsgruppen er kommet med en række anbefalinger, som nu behandles politisk. Selveje Danmark er bl.a. bekymret for, at kommunerne skal få bedre mulighed for at flytte borgere, med betydelig og varig nedsat psykisk funktionsevne eller demens, uden samtykke.

Flytning uden samtykke undergraver borgerens retssikkerhed
Det er en af de mest indgribende former for magtanvendelse at flytte borgere fra deres bolig mod deres vilje. Alligevel anbefaler arbejdsgruppen, at kommuner får hjemmel til at flytte borgere, der ikke kan give samtykke, såfremt værge eller fremtidsfuldmægtig er enige, og uden at Statsforvaltningens skal vurdere sagen først.

Selveje Danmark mener, det undergraver borgernes retssikkerhed at give kommunerne beføjelser til at flytte borgere uden samtykke uden Statsforvaltningens vurdering af sagen. Det er problematisk at lade en så væsentlig beslutning bero på enighed med en værge eller fremtidsfuldmægtig. En værge kan være en advokat, der er værge for op til adskillige borgere, og derfor ikke kender borgerens ønsker med sikkerhed. En værge eller fremtidsfuldmægtig kan også være en pårørende – f.eks. en forælder eller et barn til en voksen. Det kan for nogle pårørende være svært at vurdere kommunens anbefaling om, at flytning er det bedste for borgeren.

Indskrivning af klausuler er en glidebane
Arbejdsgruppen anbefaler endvidere, at der gives hjemmel til, at kommunerne kan indskrive en klausul i borgernes lejekontrakt eller boligdokument om, at borgere kan revisiteres til en ny bolig, hvis borgernes plejebehov betydeligt forværres eller forbedres. Målgruppen for klausulmodellen er alle nyvisiterede borgere på længerevarende botilbud og almene ældre- og handicapboliger. Med et sådant forslag, stilles mennesker med funktionsnedsættelser og behov for omfattende støtte i boligsituationen dårligere end lejere generelt set. Selveje Danmark er derfor imod, at der bliver mulighed for at indsætte klausuler i lejekontrakter, når det gælder borgerens permanente bolig.

Indføjelse af en klausul om kommunernes ret til revisitering er for øvrigt en del af økonomiaftalen for 2018, og sker på KL’s initiativ. Det kunne antyde, at det er økonomiske besparelser, der er kommunernes primære interesse og ikke først og fremmest borgernes retssikkerhed.

Manglende kapacitet i Statsforvaltningen
I forbindelse med det tværministerielle serviceeftersyn af reglerne om magtanvendelse har Ankestyrelsen udarbejdet et praksistjek af reglerne i serviceloven. Ankestyrelsens praksistjek peger på, at kommuner oplever problemer i samarbejdet med Statsforvaltningen ved f.eks., at der er lang ventetid på at få et værgemål til en borger og manglende dialog med Statsforvaltningen ved afslag om flytning. Samarbejdsproblemer og evt. manglende kapacitet i Statsforvaltningen bør dog løses som selvstændige problemer, og ikke være et argument for at undergrave borgernes retssikkerhed.

Ankestyrelsens praksistjek rummer desuden en relevant opsummering af de relevante og gældende regler vedr. magtanvendelsesregler i serviceloven.

Tillæg klage over flytning uden samtykke opsættende virkning
Såfremt et politisk flertal ønsker at ændre reglerne, så kommunerne lettere kan flytte en borger uden Statsforvaltningens godkendelse, bør der indføres krav om, at det pågældende botilbud skriftligt begrunder, hvorfor botilbuddet ikke længere kan opfylde den pågældende borgers behov. Ligesom der bør være krav om, at VISO skal være inddraget med henblik på at løse eventuelle problemstillinger forud for, at flytning kommer på tale.

Da flytning af en borger uden samtykke er voldsomt indgribende for borgeren, bør der i forbindelse med en evt. indførelse af hjemmel til flytning uden samtykke og uden Statsforvaltningens vurdering også indføres hjemmel til at en klage over en afgørelse tillægges opsættende virkning. Det vil have enorme konsekvenser for den enkelte borger, hvis en klage ikke får tillagt opsættende virkning, da vedkommendes bolig typisk vil være afsat til anden side, inden klagen er færdigbehandlet.

For at se Ankestyrelses praksistjek af reglerne om magtanvendelse i serviceloven – klik her.