VISO tilbyder nu et temaforløb om autisme, stress og belastningsreaktioner, der henvender sig til fagpersoner, der ønsker at forebygge og håndtere problemerne og skabe trivsel hos målgruppen. Desuden har VISO også offentliggjort fem læringsfilm om socialfaglige temaer herunder autisme.
Temaforløb
Et temaforløb er en rådgivningsydelse, hvor en VISO-specialist formidler viden om en kompleks problemstilling. Forløbet strækker sig over tre sessioner á ca. tre timer og foregår lokalt hos jer. Sessionerne hænger sammen, men det er muligt at vælge kun to af de tre sessioner. Tilbuddet henvender sig til kommuner og sociale tilbud.
Indhold
På den første session bliver man introduceret for autismeområdet. Introduktionen giver et fælles afsæt for forståelsen af målgruppens oplevelse af forskellige typer af stress og belastninger. Man gennemgår også AutismeProfilen, psykologiske forklaringsmodeller og betydningen af livshistorien for den enkelte.
På den anden session går man i dybden med fortællinger om belastninger set fra borgerens perspektiv og viser, hvordan autisme kan udgøre et særligt ’vækstmiljø’ for belastningssymptomer. Der sættes også fokus på, hvordan der kan arbejdes systematisk med at skabe trivsel, bl.a. via trivselsplanen fra metoden LA2.
På den tredje og sidste session ser man på flere praksisnære metoder og tilgange til at reducere stress og belastninger og fremme trivsel. Det drejer sig bl.a. om kommunikationsstøtte, relationskompetent støtte, sansepædagogisk tilgang og (netværks)inddragelse.
Praktisk information
Du kan henvende dig til VISO om at få dette temaforløb, hvis du er leder og ansat i en kommunal myndighed eller leder af et tilbud.
Ligesom VISOs andre ydelser er forløbet gratis. Forløbet gennemføres med minimum ti deltagere.
Indholdet er overordnet lagt til rette, men kan i nogen grad tilpasses praksis i dialog med den VISO-specialist, der varetager forløbet.
Læringsfilm
VISO har desuden lavet fem film om socialfaglige temaer, der kan være udfordrende at håndtere - fx massivt skolefravær, autisme eller ADHD. Filmene kan bl.a. bruges som oplæg til drøftelse på teammøder.
Nogle faglige problemstillinger kan fylde mere i hverdagen på fx skoler, bostøtte og botilbud end andre - fx fordi man som fagperson savner generel viden om området eller mere indsigt i, hvordan man bedst støtter og fremmer trivslen hos de mennesker, det handler om.
Indhold
VISO har lavet fem læringsfilm, der både kan give praksisnær viden om fagligt udfordrende temaer og lægge op til fælles refleksion og sparring i personalegruppen.
Temaerne for de fem film er:
- Udviklingshæmning og problematisk brug af rusmidler hos voksne
- Børn og unge med angstlidelsen selektiv mutisme
- Børn og unge med massivt skolefravær
- Børn og unge med ADHD og/eller autisme
- Autisme og kønsidentitet hos voksne
I filmene giver en række VISO-specialister indblik i de forskellige udfordringer og problemstillinger og fortæller om, hvordan man som fagperson kan arbejde med de børn, unge og voksne, der har dem inde på livet.
Der lægges op til, at man arbejder aktivt med filmene i personalegruppen, fx på teammøder. Efter hver film er der derfor indsat spørgsmål, man kan drøfte med sine kolleger. Spørgsmålene handler bl.a. om, hvordan man konkret kan arbejde med den enkelte udfordring.