VIVE: Gruppeforløb gavner unge med autisme

Unge med autisme har glæde af et nyt læringsforløb, der kombinerer individuel støtte og undervisning i grupper. Det fremgår af VIVEs evaluering. Forløbet har bl.a. fokus på selvbestemmelse og sociale færdigheder, hvilket har styrket de unges relationer og kompetencer.

Om indsatsen
I 2020 igangsatte Socialstyrelsen projektet Læringsforløb for unge med autisme. Læringsforløbet har haft fokus på at give den unge indsigt, kompetencer og færdigheder til at mestre voksenlivet og indgå i fællesskaber med andre. Kerneelementerne i indsatsen er helhedsorienteret tilgang, udredning, handleplan, individuel støtte og gruppeforløb.

Hovedresultater
Det fremgår af evalueringen, at gruppeindsatsen er særlig central, hvor den enkelte indgår i et læringsforløb sammen med seks-ni andre unge i samme situation. I fællesskab sættes der her fokus på forskellige temaer som fx strukturering af hverdagen, selvbestemmelse og sociale færdigheder. Gruppen giver den enkelte unge en base blandt ligesindede og er dermed også en tryg arena for at øve sig på relationsdannelse.

Evalueringen viser, at mange af de unge oplever, at de har fået en styrket handleevne og livskvalitet, og at andelen af unge, der føler sig ensomme, er blevet mindsket.

Evalueringen viser også, at de fleste unge vurderer forløbet positivt, og at mange oplever, at de har haft stort udbytte af at deltage. Nogle har fået styrkede sociale kompetencer og positive erfaringer med at mødes med og være sammen med andre med lignende udfordringer. De unge har tilsyneladende fået mere tro på sig selv og har fået succesoplevelser af at møde andre i tilsvarende situation, og det konkluderes, at indsatsen samlet set har haft en positiv virkning for de unge i forhold til deres sociale liv og relationer.

Samtidig ses der, at de unges generelle trivsel enten er uændret eller ganske svagt faldende. Det vurderes i evalueringen, at det til dels kan tilskrives situationen under covid-19-epidemien, men også kan være et resultat af de unges styrkede selvindsigt.

Forældrene har desuden fået tilbud om at deltage i et sideløbende gruppeforløb. Erfaringerne for forældreforløbene er mere blandede. Knap halvdelen af forældrene er meget positive og føler sig væsentlig bedre klædt på til at støtte de unge, mens den anden halvdel ikke oplever det store udbytte af indsatsen.

Evalueringsresultaterne viser, at der er mindre, men tydelige tendenser til positiv progression for de unge, der har gennemført indsatsen. De fleste af de unge vurderer forløbet positivt, og mange har fået en styrket selvopfattet handleevne og styrket livskvalitet. Andelen af unge, der føler sig ensomme, er samtidig blevet mindsket.

Evalueringen består af tre dele, der har fokus på hhv. implementering, virkning af indsatsen og omkostninger.

Se hele evalueringsrapporten – klik her.