Økonomiaftale undgår tvungne driftsoverenskomster

Regeringen og kommunerne har indgået en aftale om kommunernes økonomi i 2021. Aftalen der fordeler servicerammen på 267 mia. kr. fokuserer på udvikling af velfærd, herunder på krisecentre og herberger, som glædeligvis undergår tvungne driftsoverenskomster.

Nedenfor vil vi pege på en række af aftalens centrale elementer, men for det fulde overblik vil der blive henvist til selve aftalen.

Følgeudgifter som følge af COVID-19

Regeringen overfører 2,6 mia. kr. til kommunerne som kompensation for de merudgifter kommunerne har haft til bl.a. rengøring, indkøb af værnemidler, mv. En del af dette beløb, vil også skulle fordeles til private velfærdstilbud, således lyder det i aftalen ”…kommunerne kompenseres med ca. 0,4 mia. kr. i 2020 for merudgifter til rengøring i kommunale og private velfærdstilbud, differentieret forældrebetaling i dagtilbud i forbindelse med genåbningen samt udgifter til isolationsfaciliteter KL har på nuværende tidspunkt opgjort yderligere nettomerudgifter for ca. 0,8 mia. kr. relateret til COVID-19”.

Det er dog fortsat helt uklart, hvordan en sådan fordeling vil finde sted.

Samarbejde om Nærhedsreform

Regeringen og KL at enige om at, frigøre mere tid til kerneopgaven og finde løsninger på nogle af de velfærdsudfordringer, hvor det trods mange års bestræbelser og reformer efter parternes opfattelse ikke er lykkedes at skabe de ønskede resultater.

Regeringen, KL og Danske Regioner er enige om at styrke fokus på og den tværgående koordinering af udviklingen på de store velfærdsområder, eksempelvis i regi af den kommende nærhedsreform. Regeringen, KL og Danske Regioner er enige om at etablere et forum, der bl.a. kan drøfte tiltag, der skal understøtte sammenhæng på tværs af sektorområder og løbende følge udviklingen i resultaterne på velfærdsområderne.

Selveje Danmark vil naturligvis aktivt arbejde for at en sådan nærhedsreform, gives en form, der vil sikre at der også kan blive foretaget de rigtige prioriteringer, for helt overordnet deler vi naturligvis parternes ønske om en højere grad af fokus på kvalitet.

Børneområdet

Det er her centralt, at de offentlige parter vil arbejde videre om implementeringen af de politiske ambitioner om minimumsnomeringer i daginstitutioner. Det vil for Selveje Danmark i den forbindelse være centralt at arbejde for, at de midler, der afsættes til det formål, vil få effekt i alle daginstitutioner, kommunale, såvel som selvejende med eller uden driftsoverenskomst.

I forhold til udsatte børn vil regeringen senere på året fremkomme med et udspil, der skal forebygge omsorgssvigt. Det udspil vil skulle have tre spor. For det første fokus på tidligere anbringelser og bedre kvalitet, for det andet fremlæggelsen af en ”Barnets lov” og for det tredje en bedre overgang til voksenlivet.

Det specialiserede socialområde

Her lægges op til at indsatsen samles i en ny hovedlov om helhedsorienteret indsats, og en stor del af kommunernes indsats på området beskrives i økonomiaftalen som de indsatser, der skal sikre implementeringen af den nye lov.

Såvel den lov som Barnets lov, bliver – såfremt det vedtages - et samlet opgør med serviceloven som vi kender den, og det vil derfor være et hovedtema for Selveje Danmark, et hovedtema, hvor også en lang række medlemmer vil blive inddraget.

Tvungne driftsoverenskomster undgået på udsatte området

På udsatte området slår økonomiaftalen to centrale ting fast. For det første vil der ikke blive pillet ved selvmøderprincippet og for det andet vil der ikke blive stillet krav om tvungne driftsoverenskomster. Det sidste var ellers et stort ønske for KL..

Parterne er i stedet enige om, at der skal ses på perspektivet i, at herberger og kvindekrisecentre indgår aftaler med kommunerne i den region, hvor de er beliggende, om samarbejdet om indsatsen til borgerne.

Der igangsættes også et arbejde med at undersøge mulighederne for at fastsætte et loft over takster, som herberger og kvindekrisecentre kan opkræve, herunder særskilt takstfastsættelse- og opkrævning for efterforsorg. I den sammenhæng skal det også undersøges, om takstfastsættelsen kan gøres endnu mere gennemsigtig. De initiativer skal desuden ses i sammenhæng med regeringens planer om dels at styrke socialtilsynenes tilsyn med tilbuddenes økonomi, dels om at sikre at der ikke udtages profit fra sociale tilbud.

Øvrige indsatser

Økonomiaftalen forholder sig også til en række andre aspekter. Det handler om at sikre flere hænder på bl.a. ældre- og socialområdet, en fortsættelse af arbejdet for en 10-årsplan for psykiatrien og en fælles indsats for at sætte gang i beskæftigelsesindsatsen efter corona-nedlukningen.

På disse områder, er aftalen dog mindre klar, da det i højere gang handler om planer og dialog.

Men uanset hvad så vil Selveje Danmark naturligvis følge udviklingen og sammen med vores medlemmer arbejde for at man altid har fokus på kvalitet, mangfoldighed og borgeren i centrum når der udtænkes nye modeller og løsninger.

For at læse økonomiaftalen - klik her.