Ændring af vedtægter og straffeattester

Lovændringerne af socialtilsynsloven trådte i kraft den 1. juli 2020. Lovændringerne vedrører indhentelse af straffeattester, ændring af formålsbestemmelser i vedtægter for fonde og præcisering af rækkevidden af socialtilsynets godkendelse og tilsyn.

Lempelse af betingelserne for godkendelse af ændring af formålsbestemmelser i vedtægter for fonde på socialområdet
Selveje Danmark har gennem de seneste år arbejdet aktivt for en ændring af reglerne, omkring godkendelse af vedtægtsændringer for selvejende organisationer organiseret som fonde. Det er nu lykkes.

Med lovændringen lempes der nemlig på betingelserne for socialtilsynets og Civilstyrelsens godkendelse af væsentlige vedtægtsændringer. Sådanne ændringer kan fremover godkendes, hvis:

  1. ændringen af formålet har nær sammenhæng med fondens oprindelige formål,
  2. ændringen må anses for hensigtsmæssig for fonden,
  3. der ikke sker en indskrænkning i aktuelle rettigheder eller berettigede forventninger om ydelser fra fonden og
  4. ændringen sker af hensyn til
    1.  aktuelle brugere af fondens tilbud eller
    2. potentielle fremtidige brugere af fondens tilbud, når fondens bestyrelse kan sandsynliggøre et behov for ændring inden for de næste 2 år, og dette medfører et konkret behov for ændringen.

Efter bestemmelsen vil de første tre betingelser i nr. 1-3 skulle være opfyldt tillige med enten den ene eller den anden betingelse i nr. 4 eller evt. begge.

Krav om indhentelse af straffeattester
Fra den 1. juli 2020 skal tilbud, som er omfattet af socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 2-4, der søger om godkendelse eller som er godkendt, indhente straffeattester inden ansættelse af personale, ledere og vikarer. Lovændringen regulerer alene kravet om, at tilbud skal indhente straffeattest inden ansættelse. Det vil derefter være op til det enkelte tilbud at beslutte, hvem de vil ansætte ud fra en konkret vurdering.

Som en betingelse for godkendelse af et nyt tilbud omfattet af socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 2-4, skal tilbuddet sikre sig, at de har indhentet straffeattester for allerede ansat personale, ledere og vikarer i tilbuddet. Manglende indhentelse af straffeattester fra den 1. juli 2020 medfører, at et tilbud ikke vil kunne godkendes.

Præcisering af rækkevidden af socialtilsynets godkendelse og tilsyn
Af de nye lovændringer fremgår det nu af socialtilsynsloven, at godkendelse af og tilsyn med de tilbud, der er nævnt i socialtilsynslovens § 4, stk. 1, omfatter den samlede indsats efter serviceloven. Dette omfatter både bodelen og de ydelser efter serviceloven, der leveres i tilbuddet, også selv om ydelserne ikke ville være omfattet af socialtilsynet, hvis de blev leveret i tilbud oprettet alene for at levere den nævnte type ydelser. Det samme gælder for botilbud til midlertidige eller længerevarende døgnophold til voksne efter servicelovens §§ 107 eller 108, som også driver et akuttilbud efter servicelovens § 82 c som en integreret del af botilbuddet.

Det vil afhænge af en konkret vurdering, om indsatsen leveres som en integreret del af et tilbud, der er omfattet af socialtilsynslovens § 4, stk. 1

Et tilbuds godkendelse bortfalder, hvis tilbuddet ikke har været benyttet til det godkendte formål i en sammenhængende periode på 2 år, dog 3 år for plejefamilier. For de tilbud og plejefamilier, som frem til 1. juli 2020 er blevet godkendt, uden at den samlede indsats er medtaget i godkendelsesgrundlaget, vil bestemmelsen i nogle tilfælde efter en samlet konkret vurdering kunne medføre, at socialtilsynet i forbindelse med det driftsorienterede tilsyn vil skulle delvist ny-godkende disse tilbud.

Læs orientering om ændring af socialtilsynsloven - klik her